Koper- en zilverionisatietechniek in België verlengd tot 2030

De dienst Biociden van de FOD Volksgezondheid in België bevestigt opnieuw de werkzaamheid en het verantwoord gebruik van koper- en zilverionisatie als effectieve legionellabestrijdingstechniek voor drink- en koelwater, en verlengt de toelating van de Bifipro® biocide voor drink- en koelwaterinstallaties tot 31 december 2030.

Op biocide.be vindt u meer informatie onder het toelatingsnummer BE-REG-02160.

01-10-2024
Lisanne Meerkerk
Koper- en zilverionisatietechniek in België verlengd tot 2030

Brecht, 1 oktober 2024 – De dienst Biociden van de FOD Volksgezondheid verlengt de Belgische toelating van de biocide Bifipro® tot 31 december 2030, en bevestigt daarmee opnieuw de werkzaamheid en het verantwoord gebruik van koper- en zilverionisatie als effectieve legionellabestrijdingstechniek voor drinkwater en koelwater.

De door Holland Water op de markt gebrachte koper- en zilverionisatietechniek vrijwaart drink- en koelwater van ziekteverwekkers zoals (levens)gevaarlijke legionellabacteriën. Middels een gepatenteerd doseringssysteem wordt de Bifipro® biocide in de vorm van nauwkeurige hoeveelheden koper- en zilverionen in de waterinstallatie gebracht. De krachtige antibacteriële eigenschappen van koper en zilver in geïoniseerde vorm zorgen ervoor dat aanwezige (legionella)bacteriën worden afgedood, en dat de biofilm – de voornaamste voedingsbodem van legionella – wordt gedeactiveerd en geërodeerd.

De Bifipro® biocide (toelatingsnummer BE-REG-02160) is het verbruiksmiddel voor koper- en zilverionisatiesystemen voor drinkwater (5) en vloeistofkoelings- en verwerkingssystemen (11).

Over de verlenging van de toelatingen tot 2030

Rogier van den Brink, CEO van Holland Water, zegt over de verlenging van de toelating in België: "De koper- en zilverionisatietechniek is niet alleen effectief in het bestrijden van legionella, maar speelt ook een cruciale rol in de preventie ervan. In een markt als België, waar waterveiligheid van het hoogste belang is, kunnen gebouwbeheerders deze technologie inzetten om legionellarisico's te voorkomen, zelfs voordat er problemen ontstaan. Dit biedt beheerders ook de mogelijkheid om op duurzame wijze hun waterinstallaties veilig te houden, bijvoorbeeld door de temperatuur van het water te verlagen, wat energie bespaart en de milieu-impact vermindert."

Van den Brink vervolgt: "Vooral in gebouwen waar kwetsbare groepen aanwezig zijn, zoals ziekenhuizen, zorginstellingen en in de gehandicaptenzorg, is het preventief gebruik van koper- en zilverionisatie essentieel. De verlenging van de toelating van Bifipro® door de dienst Biociden onderstreept niet alleen de effectiviteit en veiligheid van onze technologie, maar benadrukt ook het belang van duurzame waterbehandelingstechnieken voor legionellapreventie."

Over Holland Water

Holland Water is marktleider in technologie-gedreven drink- en koelwaterbeheer. De Nederlandse wateronderneming voert beleid gericht op het verduurzamen van waterbeheer middels de inzet van conventionele beheeractiviteiten in combinatie met hoogwaardige behandelingstechnieken zoals ultraviolet licht (UV-C) en koper- en zilverionisatie (CSI). Holland Water is actief in Nederland en België met een breed aanbod van waterveiligheidsoplossingen. Daarnaast exporteert het bedrijf uit Driebergen-Rijsenburg complete watertech-systemen naar een tiental landen in de EMEA-regio. In België is Holland Water actief onder de bedrijfsnaam HW Belgium.

Over de dienst Biociden van de FOD Volksgezondheid

De dienst Biociden van de FOD Volksgezondheid houdt nauw toezicht op de Belgische biocidenmarkt. De dienst biociden van de FOD Volksgezondheid staat in voor de implementatie en coördinatie van de biocidenwetgeving in België. Op Europees niveau is de dienst Biociden de bevoegde autoriteit voor België wat betreft de beschikbaarheid en het gebruik van biociden.